Miten lahjoitukset käytetään?
Keräyksellä autetaan Suomessa asuvia vähävaraisia lapsiperheitä, yksineläviä naisia ja miehiä, yksinäisiä vanhuksia sekä syrjäytymisvaarassa olevia nuoria.
Vuonna 2019 Auta ihmistä -lahjoituksia tuli n. 2 miljoonaa euroa. Meille on ensiarvoisen tärkeää, etä apu menee perille!
Tuotosta vähennetään vain keräyskuluja, jotka pyritään pitämään mahdollisimman alhaisena n. 15 %:ssa.
Alla olevasta graafista näet, miten Auta ihmistä -keräykseen kertyneet rahalahjat käytetään.

AIKAISEMMAT KAMPANJAT
Elämän rakkaus
Kampanja kiinnittää huomiota vanhusten tilanteeseen. Se muistuttaa myös siitä, että tärkeintä on rakkaus. Yksinjääminen on usein myös rakkaudenkaipuuta. Sitä, ettei ole ketään, joka pitäisi kädestä.
Kampanjavideo muistuttaa, että tärkeintä on rakkaus.
Kampanjakuvat dramatisoivat tunnetta, jossa vanhus elää vielä omassa kodissaan ja yrittää selviytyä arjesta, jota varjostaa sydäntä riipaiseva yksinäisyys. Usein siihen liittyy myös taloudellinen ahdinko, heikentynyt terveys ja tunne ihmisarvon menetyksestä. Kampanjavideo heijastaa sekin vanhuksen yksin jäämistä, mutta muistuttaa myös siitä, että tärkeintä on rakkaus. Yksinjääminen on usein myös rakkaudenkaipuuta. Sitä, ettei ole ketään, joka pitäisi kädestä.
Lämmin kiitos kampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta mm. seuraaville pro bono -yhteistyökumppaneillemme: Make it Simple, Vizeum, Otto Production, valokuvaaja Onni Wiljami Kinnunen ja ohjaaja Markus Virpiö.
Jottei kukaan jää yksin hädän keskelle
Syrjäytyminen on sitä, että ihminen alkaa ajautua sosiaalisten kontaktien ulkopuolelle.
Kampanja dramatisoi sitä, kuinka elämän myrskyissä ihminen ja kokonainen perhe kokee jäävänsä yksin hädän keskelle. Turvaverkot katoavat alta ja ihmiset ovat vaarassa syrjäytyä ja jäädä sosiaalisten kontaktien ulkopuolelle.
Kampanjavideo dramatisoi osaltaan yksinäisyyden kokemusta ja turvaverkkojen katoamista.
Kun turvaverkot katoavat alta -kampanjaa oli suunnittelemassa ja toteuttamassa joukko eturivin ammattilaisia, jotka antoivat oman työpanoksensa ilmaiseksi. Kampanjan takana ovat markkinointitoimisto Make It Simple Oy, valokuvaaja Onni Wiljami Kinnunen, tuotantoyhtiö Otto Productions. Filmin on ohjannut Markus Virpiö. Myös ammattiesiintyjiä lähti talkoisiin mukaan. Mm. yksinäistä miestä esittää julistekuvassa Sampo Marjomaa ja filmin pääosassa on näyttelijä Sara Welling.
Kampanja palkittiin useissa kilpailuissa, myös kansainvälisesti. Kampanjakuvat voitti mm. World Photographic Cup -kilpailussa kultaa ja kampanjavideo VOITTO-kilpailussa hopeaa ja pronssia. Lämmin kiitos yhteistyökumppaneillemme Make it Simplelle, valokuvaaja Onni Wiljami Kinnuselle, Otto-tuotannolle ja ohjaaja Markus Virpiölle.
Huono onni voi kohdata kenet tahansa
Presidentti Tarja Halonen ja Rovion ex-Mighty Eagle Peter Vesterbacka lähtivät mukaan kampanjaan muistuttaakseen ihmisiä elämän sattumanvaraisuudesta.
Tarja Halonen ja Peter Vesterbacka halusivat auttaa Suomen vähävaraisia laittamalla itsensä likoon ja osoittaakseen millaiseksi heidän elämänsä olisi saattanut kehittyä, mikäli heitä olisi kohdannut huono onni. Mainoskampanjassa he kuvauttivat itsensä vähäosaisina kanssakulkijoina.

Presidentti Tarja Halonen painottaa, että on tärkeää auttaa lähimmäisiä hädässä:
”Se on ihmisoikeustyötä arjessa”

Peter Vesterbackan mielestä ihmisten auttaminen on keskeinen osa suomalaisuutta:
"Olemalla mukana Pelastusarmeijan keräyskampanjassa haluan osoittaa, että kaikista ihmisistä välittäminen on perusjuttu. Suomalaisuuden ytimessä on se, että kaikki pidetään mukana"
Kampanjavideo dramatisoi elämän arvaamattomuutta ja sen seurauksia.
Huono onni voi kohdata kenet tahansa -kampanja lanseerasi Auta ihmistä -keräyksen kokonaan uutena keräyskonseptina, joka on nyt rekisteröity keräysbrändi kuten Joulupata. Kampanjaa oli suunnittelemassa ja toteuttamassa joukko eturivin ammattilaisia, jotka antoivat oman työpanoksensa ilmaiseksi. Kampanjan takana ovat markkinointitoimisto Make It Simple Oy, valokuvaajat Anton Sucksdorff ja Kasmir Häiväoja, tuottaja Kirsi Pärni sekä elokuvayhtiö Lucy Loves Stories Oy. Filmin on ohjannut Johannes Salonen. Filmin pääosassa on näyttelijä Kai Vaine.

Pelastusarmeija
Pelastusarmeijalla on pitkät perinteet niin Suomessa kuin ulkomailla. Olemme paikallinen, valtakunnallinen sekä kansainvälinen toimija. Toimimme 131 eri maassa, ja oma kansainvälinen verkostomme takaa toiminnan läpinäkyvyyden sekä varojen tehokkaan käytön. Suomessa Pelastusarmeija on toiminut vuodesta 1889, ja tällä hetkellä olemme paikallinen hyväntekijä yhteensä 25 paikkakunnalla. Olemme vahva kotimaan auttaja, ja autamme ihmisiä monipuolisesti eri kohderyhmistä, ketään syrjimättä. Eniten apuamme tarvitsevat vähävaraiset lapsiperheet, nuoret, opiskelijat, asunnottomat, syrjäytyneet, työttömät ja pieneläkeläiset.
Lisätietoa: Pelastusarmeija.fi